divendres, 20 de gener del 2012

Phnom Penh - capital de Cambotja

Desprès d'uns dies visitant zones més rurals i petits poblets de costa, dimecres vam arribar a Phnon Penh, capital de Cambotja.
No és una ciutat molt gran, hi viuen uns 2 milions de persones, tot i que agafem "tuk-tuk" per desplaçar-nos per què les distànciens son llargues.
Aquí hem decidit quedar-nos tres nits per recuperar forces, i veure la ciutat i tot el que ofereix tranquilament, sense presses.
Ahir ens varem aixecar força tard (tenint en compte els horaris dels país) i cap a les 9 sortiem direcció al Palau Reial, després d'esmorzar un plat de fruita tropical amb müsli i un café.
Comprem les entrades però llavors mala llet. No ens deixen entrar perquè la meva samarreta no és de màniga llarga. I aquí no es com a Tailandia que pots posar-te una pashmina per sobre (això si que ho portava a la motxilla...). En fi, canvi ràpid de plans, tuk tuk, i fins al museu Tuol Sleng, testimoni dels crims que els jemers rojos van portar a terme quan vàren prendre el país entre 1975 i 1979.
Els jemers van convertir aquest lloc en la presó de seguretat S-21, que va ser el lloc de detenció i tortura més gran del país. Hi van passar unes 17.000 persones (com els nazis, portaven un control molt detallat de tots els que entraven i morien); els que no morien a la presó els enviaven al camp d'extermini de Choeung Ek. I en aquestes xifres no estant comptats els nens que creuen van ser uns 20.000 que varen desaparéixer o morir. Les fotografies la veritat que impressionen i et donen una idea de la barbarie que varen cometre. Va haver 7 supervivents (dos encara son vius) que van poder deixar testimoni del que es va cometre. Després d'una estona de reflexió sortim direcció al Psar Tuol Tom Puong o mercat rus (perquè aquí venien a comprar els russos els anys 80). És el mercat per excel.lència per trobar falsificacions de tot tipus amb passadissos estrets, molta calor i regateig fins que acabes fart. Comprem un parell de samarretes que amb en Cesc li anirà bé per poder llançar les de Gas Natural amb les que surt a totes les fotos! Ara si que ja no podem més i fem una paradeta per fer un ice coffee. Amb el cos ben recuperat decidim anar a veure el mercat central, on podem contemplar la espectacular cúpula feta sobre el 1900 per un arquitecte francès i considerada una de le més grans del mon. Voltem, voltem i voltem sense parar de veure parades de tot tipus i sobre les 6 de la tarda i amb els peus botits decidim abordar l'expedició per descansar una estona. Aquesta nit ens espera un sopar vora el riu en un lloc encantador i on disfrutem del millor sopar fins aleshores. Avui ens aixequem aviat, amb la idea d'anar al Palau Reial a primera hora per què a partir de les 11 ja fa massa calor. Desprès decidim fer una ruta a peu per veure algun edifici de la ciutat com el Museu Nacional o l'estació de trens. Avui el sol apreta i cap a les 12 entrem en un centre comercial per gaudir una mica de l'aire condicionat. Estem a uns 37° ara mateix. Dinem i avui farem una petita migdiada. A la tarda en espera el Wat Phnom on els jemers van a demanar bona sort. Un dia més. Demà continuem la ruta cap al nord i ens aturarem a Battambang per fer alguna excursió i si podem pujar al Tren de Bambú.